Close

Wellicht is de thriller of de (politie)detective het meest gebezigde genre in de wereld van amateur schrijvers. Maar het is een moeilijk genre dat veel fantasie maar ook discipline vereist. Velen zijn geroepen, weinigen zijn uitverkoren. Maar we gaan toch proberen om je een zetje in de goede richting te geven door enkele bruikbare tips.

  1. Begin met actie, leg het later uit

We schreven het al in het gedeelte over het 1ste Hoofdstuk: je eerste pagina is superbelangrijk omdat je de lezer je verhaal in moet zuigen. Maar overdrijf ook weer niet. Leg niet teveel uit. Je moet een spanningsveld creëren waarin de protagonist verzeild geraakt. Geef gewoon je lezer een reden om de volgende pagina te lezen. Zorg voor een conflict. Niet elke lezer heeft het geduld om ellenlange beschrijvingen over de setting te lezen.

2. Maak het je hoofdpersonage  niet gemakkelijk

Je hoofdpersonage of protagonist is je vriend niet. Je hoeft hem niet te ontzien. Zadel hem gerust op met méér dan één probleem. Maak hem ook niet te perfect. Perfecte hoofdfiguren zijn saai en duwen lezers van zich weg. Zorg dat je protagonist een mens van vlees en bloed is.  Sympathiek, maar met kleine kantjes die hem in de loop van het verhaal parten kunnen spelen. Hoe meer problemen je hoofdrolspeler heeft, hoe beter. Onverwerkte trauma’s, een slecht verleden, een uitzichtloze relatie … Denk eraan: jij bent God in je boek, jij kan hem of haar alles aandoen wat je maar wil. Zorg ook voor een sterke tegenstander om het je protagonist zo moeilijk mogelijk te maken, zo maak je het conflict al een stuk spannender.

3. Zaai het vroeg, oogst het later

Presenteer niet op het einde nieuwe informatie aan de lezer. Integendeel, laat de lezer vanaf het begin af aan al meedenken. Zo voorkom je een deus ex machina op het einde, waarin opeens op geforceerde wijze alle losse eindjes aan elkaar geknoopt moeten worden.

4. Geef het hoofdpersonage het initiatief

Door het hoofdpersonage zélf voortdurend het initiatief te laten nemen, zorg je voor vaart in je verhaal. Zelfs als je ervoor kiest om een passieve antiheld te schrijven, moet je ervoor zorgen dat hij uiteindelijk ontwikkelt tot een initiatiefnemer. Zorg ervoor dat de lezer zich met het personage blijft identificeren.

5. Een hoge inzet

Zorg ervoor dat de protagonist zo’n straf probleem krijgt dat hij niet anders kan dan proberen het op te lossen. Maak er een emotionele zaak van, voer zijn familie in het spel, laat een aloude vriendschap op de proef gesteld worden, zorg voor een reële bedreiging van hemzelf of zijn dierbaren.

6. Geef het hoofdpersonage weinig tijd – en verkort die dan

Forceer dit gebod niet. Gebruik het alleen als de tijd daadwerkelijk een belangrijke factor in je verhaal is. Als dit het geval is, kun je de tijd waarin de protagonist moet handelen verkorten om de spanning te vergroten. Máár … hou altijd goed je tijdschema in de gaten. Alles moet kloppen. Je kan bijvoorbeeld niet iemand in Brussel opvoeren op het middaguur en hem een uur later in Londen van de trein laten stappen.

7. Kies je personage op basis van je eigen capaciteiten, net als die van hem

We schreven het al: veel auteurs enten hun hoofdpersonage op zichzelf. Dat vereenvoudigt de research, en is gemakkelijker om een karakterschets te maken en het personage te laten evolueren. Misschien heb jij ooit problemen gehad in je leven, en kan je die een beetje uitvergroten.

8. Weet wat je bestemming is voordat je vertrekt

Het is gemakkelijk als je tijdens het schrijven al weet hoe het verhaal gaat eindigen. Op die manier kan je het hoofdpersonage af en toe op het verkeerde pad zetten zodat zijn “queeste” nog moeilijker en spannender wordt. Ook kan je al terechte of onterechte vermoedens opwekken bij de lezer.

9. Lees succesvolle thrillerauteurs

Door het werk van anderen te lezen kan je al een aantal technieken afkijken die je zelf ook kan gebruiken.  Lees bijvoorbeeld boeken van Dan Brown, David Baldacci, Nicci French, Karin Slaughter, Tess Gerritsen, Henning Mankell, Stieg Larsson, Thomas Ross, Maj Shöwall & Per Walhöö, John Grisham, Tom Clancy, Thomas Ross …

10. Schrijf niets dat je zelf niet zou willen lezen

Schrijf alleen een thriller als je zelf ook geïnteresseerd bent in het genre. Als jouw interesse bij een ander genre ligt, kies daar dan liever voor. De reden dat een thriller goed verkoopt kan niet je enige motivatie zijn om voor een thriller te kiezen.

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *